Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Ans en Onno Vries - WaarBenJij.nu Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Ans en Onno Vries - WaarBenJij.nu

Stellenbosch

Door: Onno

Blijf op de hoogte en volg Ans en Onno

07 November 2012 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

We zijn inmiddels 2 dagen in ZA en de eerste indrukken gaan een plekje krijgen.
Onze pied a terre is een B&B gerund door een Vlaams echtpaar. We zijn hier op aanraden van Danne die vorig jaar kerst hier op een bruiloftsfeest was van een vriendin. Een goed advies!
We zitten niet in Stellenbosch zelf, maar ca. 10 km erbuiten. Wel zitten we midden in het wijngebied waarin de Nederlandse herkomst volop aanwezig is in de naamgeving van de wijngaarden. Namen als Boschedaal, Hartenberg, Zorgvliet, Goede Hoop etc. Zeggen genoeg.
Ons vlucht hierheen was lang (11 uur) maar voorspoedig. De B&B had geregeld dat we werden opgehaald.
Dinsdag hebben we allereerst gezorgd dat we onze gereserveerde huurauto kregen zodat we zelfstandig mobiel zijn. Een prima auto (Kia) met stuur rechts en automaat. Even wennen dus. Voorts die dag de omgeving van Stellenbosch verkend, d.w.z. door de wijngebieden gereden en ons verwonderd over de luxueuze winegards. Ze schijnen allemaal prima restaurants te bevatten, dus dat wordt nog wat. Verder ook Stellenbosch zelf bekeken, maar ook Franschhoek en Paarl. 's Avonds gegeten bij het B&B en op tijd naar bed. Heeeerlijk!
Vandaag ( woensdag) hadden we een rondleiding geregeld met een gids in Kaapstad. Interessant en informatief over de stad en de geschiedenis van ZA. Wat van Kaapstad opvalt is de ligging ervan rond de Tafelberg die overigens de hele dag in de wolken is gehuld. Heel bijzonder. Verder is Kaapstad zoals elke grote stad, druk, niet bijzonder mooi en bovenal dus gedomineerd door de Tafelberg. In de middag zijn we naar het Waterfront geweest, het gebied van de voormalige havens die zijn herontwikkeld tot woon, winkel, horeca en recreatiegebied, maar nog wel geintegreerd in huidige havenfuncties, daardoor wel aantrekkelijk.
We hebben ons de beide dagen als echte Afrikaners door het verkeer begeven, d.w.z. geen grote miskleunen gemaakt.
Tot slot het weer: 23 tot 27 graden met vandaag een keiharde wind. Volgens de Afrikaners gebruikelijk tot januari met daarna bloedheet weer. Overigens de kerstversieringen zijn in volle gang in winkels en openbare gelegenheden.

• 07 November 2012 - 21:08

Klaske:

Dat klinkt als een heel goed begin! Wij zijn jaloers! Lekker laten verwennen in die heerlijke wineries Xxxx

• 07 November 2012 - 23:27

Danne:

wat een heerlykheid weer! De rit naar Kaapstad is goed te doen ook toch?
    We zijn hier jaloers op t weer en hetsinzo leuk dat je zo in herinnering mee kan lopen. Benieuwd naar morgen! Denk dat ik maar eens fijn ga dromen, over mooi Zuid-Afrika!

dikke zoen!

• 08 November 2012 - 09:13

Flore En Addie:

Wind hebben we ook, maar jullie boffen met zon en lekkere temperatuur. Door de foto's van Danne hebben we een beetje een idee hoe het er daar uitziet.....zeer aantrekkelijk! Wij blijven meereizen als jullie ons van informatie voorzien. Heel erg veel zin in de reis! We zijn net als Danne benieuwd naar morgen! Liefs

• 08 November 2012 - 18:18

Cees En Els:

Jullie berichten zijn nu ook bij ons doorgedrongen !
    Leuk om zo mee te reizen
    Doet mij weer denken aan een vorige expeditie !
    Als ik het zo lees is het daar goed vertoeven
    Wij zijn enthousiast en reizen verder in gedachten mee
    Houd de traditie van het online dagboek schrijven hoog !
    (zet je nu ook weer bij het schrijven die malle action- lamp op je hoofd?)

• 08 November 2012 - 18:18

Cees En Els:

Jullie berichten zijn nu ook bij ons doorgedrongen !
    Leuk om zo mee te reizen
    Doet mij weer denken aan een vorige expeditie !
    Als ik het zo lees is het daar goed vertoeven
    Wij zijn enthousiast en reizen verder in gedachten mee
    Houd de traditie van het online dagboek schrijven hoog !
    (zet je nu ook weer bij het schrijven die malle action- lamp op je hoofd?)